Koniec Google Analytics 3 (Universal Analytics) - co warto wiedzieć?
Po pierwsza data 1.07.2023, czyli lato w wakacje przyszłego roku to moment kiedy Google oficjalnie poinformowało o zaprzestaniu zbierania danych o ruchu użytkowników na stronach internetowych. Dane historyczne na starych kontach GA 3 będą dostępne przez minimum 6 miesięcy od momentu dezaktywacji.
Po drugie GA 4 niesie za sobą wiele nowości, dzięki którym będziesz w stanie zbierać i monitorować ruch na stronie czy aplikacji za pomocą jednego narzędzia.
Jakie nowości w nowym GA 4?
Najważniejszą rzeczą jest zmiana podejścia do analityki. Zapomnijcie o sesjach! W GA 4 wszystko oparte jest na zdarzeniach, których lista jest dosyć długa i dostępna na oficjalnej stronie Google. Jeśli jednak potrzebujesz wdrożyć swoje, niestandardowe zdarzenia na stronie, to napisałem jakiś czas temu artykuł na ten temat - zobacz jak stworzyć niestandardowe zdarzenia w GA 4.
Co jeszcze? Z ciekawszych rozwiązań, które wspomagają analitykę danych, to między innymi możliwość dodawania własnych parametrów do każdego zdarzenia. Wyobraź sobie, że do kliknięcia w button wysyłający formularz, podpinasz informacje o kolorze przycisku, aktualnej pogodzie oraz wygenerowanym przez Twój system lead_id, dzięki czemu jesteś w stanie połączyć dane z GA 4 z innymi systemami zbierającymi dane o użytkownikach.
Dopasowanie raportów i dashboardów do własnych potrzeb - ok, nie jest to może jakaś rzecz, której nie było w Universal Analytics, jednak tworzenie raportów po nowemu jest znacznie ciekawsze.
Google Analytics 4 ułatwia integrację z Google Ads co znacznie usprawnia pracę nad optymalizacją skuteczności kampanii co przenosi się na dużo większy zwrot z inwestycji.
Lista nowości w GA 4 godnych uwagi
- Eksport danych do BigQuery - za czasów GA 3 opcja zarezerwowana dla największych graczy posiadających GA360
- Analiza customer journey - więcej w artykule o ścieżce klienta
- W Universal Analytics konwersje konfiguruje się na podstawie celów, w GA 4 wszystko oparte jest na zdarzeniach. Ty ustalasz, które zdarzenie jest konwersją.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że chociaż trochę skłoniłem Ciebie do przemyśleń aby przejść do nowej wersji Google Analytics 4. Dla dodatkowej motywacji sprawdź statystyki odnośnie tego ile stron wykorzystuje GA 4, które publikowane są na bieżąco na tej stronie.
UWAGA! Jeśli planujesz wdrożenie Google Analytics 4 na swojej stronie, skorzystaj z naszego doświadczenia. Aktualnie trwa promocja, dzięki której oszczędzasz nawet do 90%! Nie zwlekaj i sprawdź szczegóły oferty już teraz.